TNS

لامپ ال ای دی(LED)

لامپ‌های رشته‌ای یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش حجم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان می‌باشند؛ در سال 2003 نوعی LED تجاری وارد بازار شد که با مصرف جریان تنها 20 میلی آمپر، معادل 3 برابر لامپ های فلورسنت در همان مقیاس نور دهی داشت. این دستاوردی بزرگ بود چرا که بازار مصرف لوازم نوری را متحول می کرد. در سال 2007 به بعد تولیدات لامپ های LED بسیار گسترش یافت و حتی برخی کشورها استفاده از لامپ اجباری شد.در این مقاله به بررسی لامپ ال ای دی و مزایای آن می پردازیم.

 لامپ ال ای دی (LED) چیست؟

LED مخفف کلمات LIGHT EMITTING DIODE و معنی دیود ساطع کننده نور را می دهد . دیود های ساطع کنند نور در واقع جزو خانواده دیود ها هستند که دیود ها نیز زیر مجموعه نیمه هادی ها قرار میگیرند.خاصیتی که LED را از سایر نیمه هادی ها متمایز می کند این است که با گذر جریان ازآنها مقداری انرژی به صورت نور ازآنها ساطع میگردد.

لامپ LED نوعی از لامپ های حالت جامد است که از تکنولوژی دیود نور افشان استفاده میکند وبه عنوان منبع روشنایی به کار می رود. لامپ ال ای دی که در ابتدا به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه های الکترونیکی کاربرد داشتند , باتوجه به مصرف برق کم نسبت به سایر لامپ ها , عمر بسیار بالا و فناوری جدید ساخت به رنگ های دیگر توانسته جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کند.

در حال حاضر LED ها به نحوه خاصی تولید میشوند که نور را درجهت خاص متمرکزمیکنند و به صورت چیپ های کوچکی هستند که معمولا در یک شیشه گنبدی شکل قرار دارند ودارای سایز چوب کبریت هستند وبه سختی میشکنند.اما اکنون به آسانی با تغییر در ساختار فیزیکی ومواد تشکیل دهنده LED , نور در رنگها و شدت های مختلف و باطول موج مشخص و رنگ خاص تولید میشود. به عبارتی لامپ های LED فاقد پرتوهای مادون قرمزو ماورابنفش هستند که سایر صنایع روشنایی ایجاد می کنندو LED ها به سلامت چشم و محیط آسیب نمیرسانند . LED های سفید قابلیت تولید همه رنگ را داشته و علاوه برآن ازانرژی بسیار کمی درمقایسه باسایر لامپ هاو LED های قدیمی ,برای تولید روشنایی استفاده میکنند . به همین دلیل روز به روز استفاده از LED ها بیشتر میشود , باتوجه به مزایای LED ها پیش بینی میشود درآینده نزدیک شاهد تغییروتحولی عظیم در LED های روشنایی و تصویر باشیم.

مزایای مهم لامپ های  LEDشامل موارد زیر است:

  1.  عمر بالا تا 100 هزارساعت (با فرض کنترل حرارت و جریان الکتریکی تنظیم شده)
  2.  مصرف بسیار کم؛ تا 10/1 نسبت به لامپ های رشته ای
  3. بازدهی بالا؛ به دلیل مصرف پایین و تبدیل انرژی بالا
  4. دوست دار محیط زیست؛ نسبت به لامپ های فلورسنت (که حاوی بخار جیوه و مواد سمی برای محیط زیست هستند)
  5. تعمیر سریع؛ حتی می تواند با تعویض LED ها در صورت سوختن، مجددا به چرخه مصرف برگردد.
  6. عدم حساسیت به روشن و خاموش شدن پی در پی؛ هر بار که لامپ فلورسنت با فواصل کمتر از 15 دقیقه روشن و خاموش گردد، از عمر آن ها کاسته می شود. این از مهم ترین معایب لامپ های فلورسنت است که خوشبختانه لامپ های LED هیچ حساسیتی به این مورد ندارند.

انواع لامپ ال ای دی از لحاظ تکنولوژی ساخت

لامپ LED از نظر تکنولوژی ساخت به سه دسته مختلف تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر است:

1)لامپ دیپِ(DIP): در اوایل دهه ی 1960 از تکنولوژی ساخت لامپ LED دیپ استفاده شد و به لامپ LED قدیمی یا معمولی نیز شهرت یافت. امروزه لامپ دیپ در موارد خاصی از جمله در چراغ راهنمایی و رانندگی ، بیلبورد شهری و در نمایشگر ها با امکان رویت در دور دست کاربرد دارد.

2)لامپ اس ام دی (SMD):بازدهی و طول عمر بالا در لامپ LED با تکنولوژی اس ام دی محقق شد.لامپ اس ام دی بسیار کارآمد و انعطاف پذیر است و تنوع رنگ ، وضوح بالا ، حجم بسیار کم ، زاویه دید بیشتر و صرفه جویی در انرژی از ویژگی این نوع از لامپ ال ای دی است. 

3)لامپ سی او بی (COB):تراشه قدرتمند لامپ سی او بی( معمولا بیشتر از 9 عدد دیود ) برخلاف لامپ اس ام دی فقط یک پایه ورودی برق دارد. مقدار زیاد تولید لومن در مصرف انرژی کم ( 80 لومن بر وات ) باعث استفاده از لامپ سی او بی در گوشی هوشمند و دوربین شده است.

انواع لامپ LED براساس شکل ظاهری

  • لامپ ال ای دی گرد
  • لامپ ال ای دی فیلامنتی
  • لامپ طرح گل
  • لامپ قارچی (سفینه ای)
  • لامپ استوانه ای
  • لامپ ال ای دی شمعی و شمعی اشکی
  • لامپ ال ای دی هالوژنی
  • لامپ مهتابی ال ای دی

شما می توانید انواع لامپهای ال ای دی اصل را با کمترین قیمت ازشرکت تبلور نور شرق (TNS) خریداری نمایید.برای اطلاع از موجودی و انواع مدل ها می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تلفن تماس:09157733778 مهندس قربانی

پیج اینستا:tns.lightshop

در ادامه میتوانید چند نمونه از لامپ های ال ای دی شرکت تبلور نور شرق را مشاهده نمایید:

                                                 لامپ حبابی 20 وات

 

                                                   لامپ سفینه ای 30 وات

 

                                                لامپ هالوژن 3 وات

 

                                          لامپ شمعی 7 وات طرح فیلامان

 

                                              لامپ استوانه ال ای دی 20 وات

 

دیدگاهتان را بنویسید