دسته بندی نشده

مزایای جایگزینی لامپ ال ای دی (LED)

مزایای جایگزینی لامپ ال ای دی

امروزه یکی از مسائل مهم دنیا مسئله محیط زیست میباشد.لامپ های معمولی یا همان لامپ های رشته ای یکی از مهمترین دلایل مصرف انرژی و افزایش حجم تولید گازهای گلخانه ای میباشند.درنتیجه بسیاری از کشورها برنامه ای را برای جایگزینی این لامپ ها با لامپ های کم مصرف یا لامپ های ال ای دی تدوین کرده اند تا بتوانند به بهبود محیط زیست کمک کنند.در این مقاله قصد داریم شما را با مزایای لامپ ال ای دی آشنا کرده و آن را با دیگر لامپ ها مقایسه کنیم.

لامپ های ال ای دی (LED) در مقایسه با دیگر لامپ ها دارای مزایای بیشتری هستند.برخی از این مزایا عبارتند از:

1)صرفه جویی در مصرف انرژی: لامپ های ال ای دی با مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ های معمولی عمل میکنند و باعث صرفه جویی در مصرف برق می شوند.

2)طول عمر بیشتر: لامپ های ال ای دی به مدت بیشتری نسبت به لامپ های معمولی عمل میکنند و نیاز به تعویض کمتری دارند.

3)کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری: وجود چراغ های ال ای دی با دوام نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد که باعث کاهش هزینه های مرتبط با آن میشود.

4)کاهش آلایندگی: این لامپ ها دارای کمترین میزان آلاینده هستند و در نتیجه برای حفظ محیط زیست بسیار مفید هستند.

5)نوردهی بهتر: لامپ های ال ای دی دارای نوردهی بهتری نسبت به لامپ های معمولی هستند و در نتیجه مناسب برای استفاده در محیط هایی که نور بیشتری نیاز است میباشند.

6)دمای پایین: این لامپ ها دارای دمای پایینی هستند که باعث کاهش خطر حریق و ایجاد مشکلات حرارتی مرتبط با لامپ های معمولی میشود.

آیا لامپ های ال ای دی (LED) در مقایسه با لامپ های فلورسنت مزیت های بیشتری دارند؟

علاوه بر مواردی که در ابتدا گفته شد لامپ های ال ای دی در مقایسه با لامپ های فلورسنت مزایای دیگری نیز دارند . به طور مثال لامپ های ال ای دی دارای شعاع نور مناسب تری نسبت به لامپ های فلورسنت هستند و در نتیجه برای محیط هایی که نور بیشتری نیاز است مناسب تر میباشند . همچنین لامپ های ال ای دی حاوی جیوه نیستند در حالی لامپ های فلورسنت حاوی جیوه هستند که به طور مستقیم می تواند به محیط زیست آسیب برساند.

به علاوه لامپ های ال ای دی دارای نشان های انرژی مانند Energy Star و DCL هستند که نشان می دهد این لامپ ها با مصرف انرژی کمتری عمل میکنند و برای حفظ محیط زیست بسیار مفید هستند.

آیا لامپ های ال ای دی (LED) در مقایسه با لامپ های کم مصرف نیز مزیت های بیشتری دارند؟

لامپ های ال ای دی و لامپ های کم مصرف هر دو از جمله لامپ های صرفه جویی در مصرف انرژی هستند اما لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های کم مصرف مزایای بیشتری دارند.به طور مثال لامپ های ال ای دی  مدت زمان بسیار طولانی تری نسبت به لامپ های کم مصرف عمر میکنند و نیاز به تعویض کمتری دارند.علاوه بر این لامپ های کم مصرف مانند لامپ های فلورسنت حاوی جیوه هستند که برای محیط زیست مناسب نیستند درحالی که لامپ های ال ای دی فاقد جیوه هستند.همچنین در بسیاری از موارد لامپ های ال ای دی قابلیت تنظیم شدن روشنایی دارند که باعث صرفه جویی در انرژی و افزایش عمر لامپ می شود.

آیا لامپ های ال ای دی (LED) قابلیت استفاده در تمامی محیط ها را دارند؟

در پاسخ میتوان گفت لامپ های ال ای دی به دلیل ویژگی هایی که دارند در بسیاری از محیط ها قابل استفاده هستند . برای مثال،لامپ های ال ای دی میتوانند در روشنایی داخلی و خارجی ساختمان ها،خودروها،پروژکتورها، تابلوهای تبلیغاتی و … به کار روند.

مزایای استفاده از این لامپ ها شامل مصرف انرژی کمتر،عمر طولانی تر،کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، دمای پایینتر و کاهش آلایندگی میباشد.این لامپ ها دارای بیشترین بازده نوری هستند و بیشترین نور را با کمترین مصرف انرژی تولید میکنند.به علاوه امروزه لامپ های ال ای دی در انواع مختلف،شکل و اندازه ها رنگ های متنوعی تولید میشوند که باعث شده بتوانند به راحتی در اکثر محیط ها استفاده شوند.با این حال در انتخاب لامپ ال ای دی باید به نوع و محیط استفاده آن توجه کرد.برخی از محیط هایی که میتوان در آنها از لامپ ال ای دی استفاده کرد عبارتند از:

1)منازل و واحدهای مسکونی

2)دفاتر،فروشگاه ها و ساختمان های تجاری

3)بیمارستان ها،کلینیک ها و مراکز درمانی

4)صنایع و کارخانجات

همچنین میتوان از این لامپ ها در نورپردازی محیط های خارجی مانند نورپردازی خیابان ها،پارک ها و فضاهای عمومی دیگر استفاده کرد.

آیا لامپ های ال ای دی (LED) برای استفاده در محیط های مرطوب نیز مناسب هستند؟

در جواب باید گفت این لامپ ها به دلیل داشتن سیستم های الکترونیک بهبودیافته برای استفاده در محیط های با رطوبت مناسب هستند . در واقع این لامپ ها در برخورد با آب و رطوبت نسبت به لامپ های فلورسنت و هالوژن بهتر عمل میکنند . برای استفاده در محیط های با رطوبت بالا مانند حمام ها و استخرها بهتر است از لامپ های با درجه حفاظت IP67 یا بالاتر استفاده کرد . این درجه حفاظت به معنای مقاومت لامپ در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است . بنابراین برای محیط های با رطوبت بالا بهتر است از لامپ های ال ای دی با درجه حفاظت IP67 استفاده کرد.همچنین مهم است که برای نصب آنها از متخصصان مجرب استفاده شود.

آیا لامپ های ال ای دی (LED) در مقایسه با دیگر لامپ ها هزینه بیشتری دارند؟

لامپ های ال ای دی در برخی موارد ممکن است از نظر قیمت خرید نسبت لامپ های دیگر گرانتر باشند . اما در طولانی مدت استفاده از لامپ های ال ای دی به دلیل مصرف کمتر انرژی و عمر طولانی تر آنها باعث کاهش هزینه های نگهداری و انرژی مصرفی میشود.

لامپ های ال ای دی معمولا بیشتر از 50000 ساعت عمر دارند در حالی که لامپ های فلورسنت حدود 10000 تا 15000 ساعت و لامپ های هالوژن حدود 1000 تا 5000 ساعت عمر دارند . همچنین لامپ های ال ای دی به طور متوسط حدود 80% نسبت به لامپ های هالوژن و حدود 40% نسبت به لامپ های فلورسنت کمتر انرژی مصرف میکنند .

بنابراین با توجه به سرمایه گذاری اولیه بالاتر برای خرید لامپ های ال ای دی و عمر طولانی تر و کاهش هزینه های نگهداری و انرژی،استفاده از لامپ های ال ای دی به طور کلی میتواند به صرفه تر و اقتصادی تر باشد.

جهت آشنایی بیشتر با انواع لامپ ها به ویژه لامپ ال ای دی میتوانید مطالب زیر را بخوانید:

انواع لامپ روشنایی

لامپ ال ای دی (LED)

همچنین میتوانید انواع محصولات روشنایی ال ای دی را توسط لینک زیر مشاهده نمایید و انواع لامپ های ال ای دی اصل را با مناسب ترین قیمت از شرکت تبلور نور شرق (TNS)خریداری کنید.

محصولات روشنایی ال ای دی (LED)

دیدگاهتان را بنویسید